Aktywna tablica” – realizacja programu w Szkole Podstawowej nr 9 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Długosza w Pabianicach w roku szkolnym 2024/2025

W 2024 roku realizowana jest kolejna edycja  Rządowego  programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 „Aktywna tablica”.

Głównym celem programu „Aktywna tablica” jest umożliwienie  wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, wybranych przez szkoły zgodnie z ich zdefiniowanymi potrzebami, podniesienie  kompetencji  uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.

Wyposażenie lub doposażenie szkół w pomoce dydaktyczne w ramach programu umożliwia szerokie wykorzystywanie TIK i doprowadza do upowszechnienia interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów, a tym samym  wspomaga proces kształcenia  uczniów w szkołach. Podniesienie kompetencji oraz poszerzenie wiedzy o możliwościach urządzeń cyfrowych w konsekwencji będzie miało wpływ  również na rozwój  poznawczy i społeczny uczniów, a także ich nauczycieli. Ważnym aspektem i celem dodatkowym programu „Aktywna tablica” jest również umożliwienie uczniom rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień.

Więcej na temat programu można dowiedzieć się na stronie: https://www.gov.pl/web/edukacja/aktywna-tablica-2024.

W ramach realizacji Rządowego programu „Aktywna tablica” Szkoła Podstawowa nr 9 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Długosza w Pabianicach otrzymała dotację celową w kwocie 35 000,00 zł na zakup przewidzianych w programie pomocy dydaktycznych. Łączny koszt zakupionych pomocy dydaktycznych to 43 750,00 zł.

W ramach wsparcia finansowego na zakup sprzętu, nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii w 2024 roku SP9 jako szkoła podstawowa, w której uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia zakupiła:
– pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii psychoneurologicznej dla uczniów
z zaburzeniami koncentracji i uwagi, z niepełnosprawnością  intelektualną  oraz  dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się, w tym z dysleksją, dyskalkulią,
– pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących, z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym z ADHD, ADD, autyzmem,
– pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii  dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim,
– pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii  dla uczniów mających problemy
w edukacji szkolnej z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej
lub psychologicznej,
– specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, wykorzystywanego w TIK,
– laptop niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych, narzędzi do terapii lub oprogramowania.

Szkoła Podstawowa nr 9 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Długosza  w Pabianicach nawiązała współpracę ze Szkołą Podstawową nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Tadeusza Kościuszki  w Pabianicach w ramach międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli. Nauczyciele szkół podejmują działania dotyczące wdrożenia stosowania TIK w procesie nauczania zgodnie z Obwieszczeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków, form i trybu realizacji Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica”.

Szkolnym e-koordynatorem programu „Aktywna tablica” w SP9 w Pabianicach jest p. Beata Pilc.